Vilken helg!

Ooh herregud säger jag bara!

Började fredagen med snökaos. Camilla en tjej istallet hade intaget av hästarna och jag hade redan tagit in Frami och Funi. Då skickar Camilla ett sms till mamma om att Funi ligger ner och äter och det kanske är kolik pågång. Och vi tänkte aja, då kommer vi ner till stallet och kollar hur det är med honom. När vi väl är där, så sätter jag på han grimman så han reser sig upp. Han verkade jätte pigg och inte orolig alls som dom blir när dom har kolik. Så jag gick iaf ut och gick med honom lite.

Sen på kvällen tänkte jag att jag provar att ta febern på honom. Då hade han 40.1!! Herregud, min häst var sjuk! Han ville heller knappt lyfta på svansen så märkte att något var fel. Ringde veterinären och dom sa att det kunde vara en virus sjukdom som han fått bara. Och då kan han få ont i muskler osv det kan vara därför han inte vill lyfta på svansen.
Ställer in han i boxen igen och han tog i för kung och fosterland när han skulle bajsa och kissa. Men det kunde ju vara pga febern sa veterinären.

På lördag morgon så var han jätte pigg och ville ut med dom andra hästarna. Men han och Frami skulle stå inne så vi höll koll på Funi. Han hade då ingen feber och vi tänkte yes.. äntligen börjar han bli bättre!
Men närmare eftermiddagen så fick han feber igen 39.6 .. Gick då ut och gick lite med han så han kunde bajsa eftersom han bara hade bajsat två gånger. Men magen lät som den skulle osv.

Efter ett tag när vi såg att han bara fick ondare och ville ligga ner mest, så ringde vi veterinären igen. Då sa hon att hon kunde komma ut och titta iaf.
Så hon undersökte honom. Han hade lite högre puls 44 slag/min. Och andades då fortare. Sen när hon skulle stoppa in handen i rumpan på honom så frågade hon om han gick med en hingst eller med valack som betäcker?! Och vi tänkte nej Frami gör det inte, vad vi vet i alla fall.
Men då sa hon att han hade en jätte stor böld i ändtarmen eller hur det stavas, så hon var tvungen att trycka ner handen under bölden för att fortsätta kolla. Så det var inte normalt, och bölden var ungefär som en apelsin. Så stor var den.

Hon gick ut och ringde till strömsholm för att se vad hon skulle göra, men då sa dom att hon skulle få ta hål på bölden och hon försökte, men själva väggen på bölden var jätte tjock och hon fick inte ut någon vätska bara blod. Så då sa hon att det är bäst att vi åker in med honom till strömsholm.

Lastade på lilla Funi som då hade fått lugnande och smärtstillande. När vi kommer till strömsholm så var han så pass pigg tyckte dom så dom skulle inte göra så jätte mycket på natten med honom utan bara ha koll på han så han inte blev sämre.

Idag ringde veterinären vid halv tre var nog klockan och sa att dom har kollat med kamera i han och då såg man inte så mycket. Sen gjorde dom ultraljud på honom, då såg dom bölden som var väldigt stor sa hon. Så bölden är nu tömd på vätska men själva väggen på bölden var ca 3 cm tjock. Så nu har han ett sår där istället.
Så nu kommer han stå kvar på strömsholm i några dagar för att dom ska hålla koll på att såret inte blir infekterat och det är för stort sår för att drinera eller vad det heter. Så dom måste spola såret hela tiden tills det har läkt lite.
Så nu kommer han äta antibiotika och smärtstillande osv. Sen får han även extra olja och lussern så han får det lättare att bajsa.

Juste, bölden behöver inte komma av att han blivit betäck. Utan det är ganska vanligt bland islandshästar att dom har såna här bölder. Och det är inget som han bara fått helt plötsligt. Utan den där bölden har han haft ett bra tag men den har växt hela tiden!

Och det ända veterinären tyckte var konstigt var att han väggen på bölden var så tjock... hmm!

Juste när vi skrev in honom och lämnade telefon nummer och så, då ska hon klart fråga om när vi väl ska avliva honom om vi ville att han skulle bli till livsmedel eller inte. Klart så börjar jag gråta. Inte fan ska min lilla älskade Funi bli till mat och heller ska han inte slaktas! Aldrig i livet..

Jaa, riktigt hemskt är det. Min lilla Funi, får vi se hur länge det tar innan han är friskförklarad så vi får börja rida igen.. Lilla gubben som betyder så sjukt mycket för mig! Bara han blir frisk snart! <3 




Funi i Onsdags! <3



PUSS FRÅN MIG/ Alexandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0